Het bescheiden label K617 richt zich onder andere op het ontsluiten van het regionale - dat wil zeggen niet uit Parijs afkomstige - muzikale erfgoed van Frankrijk en heeft in de serie 'Mémoire musicale de la Lorraine' een cd uitgebracht met de "Concerten voor orgel en orkest op.1, nrs.1-6" van Jean-François Tapray (1737?-1819?). Tapray's carrière speelde zich, met uitzondering van de periode
… 1773-1786, toen hij organist was van Ecole Royale Militaire te Parijs, grotendeels in bovenvermelde regio af, waar hij in Dôle en Besançon organistschappen vervulde en betrokken was bij de oplevering van nieuwe orgels als keurmeester en inspeler. Als componist schreef Tapray bijna uitsluitend instrumentale muziek, waarvan een groot deel verloren is gegaan. De onderhavige orgelconcerten dragen weliswaar de vermelding 'op.1', maar een precieze datering ervan is niet bekend. Ze volgen in grote lijnen het Italiaanse driedelige schema: snel-langzaam-snel, waarbinnen het langzame deel meestal een dansvorm als musette, aria (air) of een gavotte is. De solopartij is buitengewoon kleurrijk, virtuoos en daarmee voor de solist zeer dankbaar. In de hier aangeboden uitvoering bespeelt Dominique Ferran het orgel van de Abbatiale Sainte-Croix te Bordeaux, een goed klinkend klassiek-Frans instrument, gereconstrueerd naar de opzet van Dom Bedos. Ferran laat alle facetten van het instrument goed voor het voetlicht komen en wordt uitstekend begeleid door het Ensemble Baroque de Nice onder dirigent Gilbert Bezzina. (JvG)_meer