“Vóór Elvis was er niets”, sprak John Lennon ooit. Een overdreven stelling, maar Elvis Presleys plotselinge beroemdheid, halverwege de jaren vijftig, ontketende een muzikale en sociale revolutie waarvan de impact nog altijd wordt gevoeld. De charmante jongeman uit Tupelo, Mississippi werd ontdekt door labelbaas Sam Phillips van Sun Records. Phillips nam de jonge zanger onder zijn hoede, wat resulteerde in de eerste single That’s All Right (Mama). De rest van het verhaal is goed vastgelegd. Elvis veroverde de hitlijsten en won later ook het bioscooppubliek voor zich. Presley was een ware ‘king’ en zijn unieke mix van country, pop en rhythm & blues was de hoeksteen van de rock-'n-roll.
Buddy Holly - deels ideale schoonzoon, deels rockabillyrebel - was een van de meest vooruitstrevende en invloedrijke rockers uit de jaren vijftig, niet alleen in zijn solowerk maar ook als bandlid van The Crickets, het eerste werkelijk onafhankelijke popcombo. Aanvankelijk speelde Holly country, maar nadat hij voorprogramma's voor Bill Haley en Elvis Presley had verzorgd, veranderde zijn stijl in de richting van rock-'n-roll. Holly was opvallend productief in de late jaren vijftig. Hij schreef een groot aantal hits waaronder That'll Be The Day, Not Fade Away, Peggy Sue en Rave On. Deze opmerkelijke creatieve uitbarsting werd plots gestopt door zijn dood tijdens een afschuwelijk vliegtuigongeluk, waarbij ook Ritchie Valens en The Big Bopper omkwamen. Hoewel hij slechts 22 jaar oud werd, produceerde Holly een indrukwekkend oeuvre, dat vele artiesten inspireerde.
In zijn korte maar glansrijke carrière maakte Sam Cooke pakweg een dozijn platen die tot de ijkpunten van de soul worden gerekend. Hij legde eigenhandig de fundering voor alle aan rhythm-and-blues gerelateerde muziek die de hitlijsten zou domineren in de decennia erna. In Cookes geluid werd de bezieling van zijn geliefde gospelmuziek gefuseerd met een mierzoete maar trefzekere vocale popstijl. Als zanger, songschrijver en producer was hij een van de belangrijkste figuren in de pop en soul van de twintigste eeuw. In 1964, toen hij nog op de top van zijn muzikale kunnen stond, werd Cooke vermoord in een hotel in Californië -- een abrupt einde voor een getalenteerd en invloedrijk artiest.
(bron: wikipedia)Chester Burton (Chet) Atkins (Luttrell (Tennessee), 20 juni 1924 – Nashville (Tennessee), 30 juni 2001) was een invloedrijk gitarist en producent.
Atkins produceerde platen voor onder anderen Perry Como, Elvis Presley, Eddy Arnold, Don Gibson, Jim Reeves, Jerry Reed, Skeeter Davis, Connie Smith en Waylon Jennings.
Atkins creëerde samen met Owen Bradley de Nashville-sound. In 1973 werd hij opgenomen in de Country Music Hall of Fame, in 1995 in de Georgia Music Hall of Fame en postuum in 2009 in... meer
Frank Sinatra is een waar icoon binnen de Amerikaanse muziek. Hij definieerde de naoorlogse, verfijnde popzang en vertoefde meer dan vijftig jaar in de schijnwerpers. Na in zijn beginjaren te hebben gewerkt met Harry James, Tommy Dorsey en anderen, werd Sinatra in één klap wereldberoemd met hitalbums en Hollywoodfilms. Zijn hippe, onderkoelde voordracht was het toonbeeld van cool. Tegelijk had hij een nuchtere manier van doen waarmee hij het publiek makkelijk voor zich innam. Zijn carrière kenmerkte zich door hoge toppen en diepe dalen – de details van zijn privéleven waren niet altijd geschikt voor de openbaarheid – maar tot het einde van zijn leven toe werd bij iedere comeback de enorme loyaliteit van zijn fans alleen maar groter.
(bron: wikipedia)Earl Scruggs (Flint Hill (North Carolina), 6 januari 1924 – Nashville, 28 maart 2012) was een Amerikaans bluegrassbanjospeler die bekend werd met zijn drievingerstijl, die een van de kenmerkende onderdelen werd van bluegrassmuziek. Ook de toon die Scruggs uit zijn Gibson Granada haalde is slechts door weinigen geëvenaard.
In 1945 ging hij deel uitmaken van Bill Monroes Blue Grass Boys en zijn drievingerspeelstijl werd al snel een sensatie. In 1948 verliet hij de band van Monroe en vormde een eigen... meer
(bron: wikipedia)Bernard Stanley "Acker" Bilk (Pensford, nabij Bristol, (Somerset), 28 januari 1929 — Bath, 2 november 2014) was een Engels klarinettist in de dixieland-jazz. Kenmerkend voor hem waren een sikje, bolhoed, gestreept vest en zijn volle, vibratorijke, lagereregisterklarinetstijl. Hij was ook bekend onder zijn artiestennaam Mr. Acker Bilk.
De bijnaam Acker is het zuidwestelijk Engels slang voor 'vriend' of 'kameraad'. Zijn ouders probeerden hem piano te laten leren, maar als jongen ging zijn interesse meer naar buitenactiviteiten zoals voetbal. In een... meer