De Volharding is het eerste werk van Louis Andriessen waarin de compositie en het ensemble volledig met elkaar samenvallen, of in Andriessens eigen woorden: ‘het muzikaal materiaal bleek niet los te zien van de productiewijze.’ Het werd ook het Nederlandse antwoord op het Amerikaanse fenomeen minimal music. De eerste minuten muziek bestaan slechts uit repeterende tonen, die uiteindelijk uitmonden
… in voortdurend herhaalde toonladderachtige figuren en beukende akkoorden (letterlijke volharding) met graduele veranderingen. De titel slaat niet alleen op de compositietechniek, maar ook op volharding in het nastreven van politieke idealen. Zo vond de try-out van De Volharding plaats tijdens een demonstratieve jongerenbijeenkomst ‘Jongeren voor Vietnam’ in het Amsterdamse Bos. Sindsdien speelde het ensemble bij stakingen en andere politieke bijeenkomsten. Omdat er nauwelijks repertoire bestond voor de specifieke bezetting (fluit, drie saxofoons, hoorn, drie trompetten, drie trombones, contrabas en piano) moest bestaande muziek worden gearrangeerd en nieuwe muziek gecomponeerd. Andriessen schreef in totaal tien stukken voor De Volharding (onder meer Dat Gebeurt In Vietnam [1973] en On Jimmy Yancey [1973]) en bewerkte ook nog eens zes composities van anderen waaronder La création du monde van Darius Milhaud. (JWvR)plus