Met zijn Kwintet op.44 (1842) combineerde
Schumann de piano met het strijkkwartet.
Brahms,
Franck en
Dvořák volgden hem na. Vooral het intimiderende Pianokwintet van Brahms zal een standaard hebben gezet. Brahms’ stijl is dan ook duidelijk herkenbaar in het Kwintet (op.67, 1907) dat de Amerikaanse Amy Beach zo’n 10 jaar na Brahms’ dood componeerde. Die romantische stijl was toen al uit de
… mode, maar de kwaliteit van het werk heeft er niet onder geleden. Neem alleen al de mysterieuze inleiding, die van een sterke verbeelding getuigt. Elgars Kwintet op.84 behoort tot een trilogie van kamermuziekwerken waartoe ook de Vioolsonate en het Strijkkwartet behoort. Drie doorwrochte meesterwerken, die toch niet zo populair zijn geworden als het weemoedige Celloconcert uit diezelfde periode. De eerste wereldoorlog was vanzelfsprekend een moeilijke tijd voor Elgar, zoals voor al zijn tijdgenoten. Hij en zijn dierbaren kwamen echter tot rust in een geïsoleerd huisje in Sussex. Hier voltooide hij de genoemde kamermuziekwerken en het concert, die tot zijn laatste scheppende fase behoren. (HJ)meer