"The impression carried away from a Kirchner performance is one of having made contact, not merely with a composer, but with a highly sentient human being_ [Kirchner's best pages] are charged with an emotional impact and explosive power that is almost fightening in intensity_ this is music that most certainly is felt." Aaron Coplands opmerking naar aanleiding van Kirchners duo voor viool en piano
… (1950) gaat eigenlijk op voor zijn hele oeuvre. De Amerikaanse Leon Kirchner (1919) heeft in de 30er jaren van de 20ste eeuw lessen gevolgd bij Arnold Schönberg, die was, vanwege het Nazistische regime in Duitsland, samen met andere collega's gevlucht naar Los Angeles. Kirchner heeft van Schönberg veel geleerd, bijvoorbeeld om niet alleen trends te volgen maar de eeuwenlange westerse muziektraditie te koesteren en van daaruit je eigen weg te gaan. Kirchner is een van Amerika's meest individuele en originele componisten. Zijn muziek past in geen enkele school. Gevoel voor klank gaat voor logica of functionaliteit, vandaar dat zijn composities improvisatorisch, expressief en vol emoties klinken. Kirchner is van 1950 tot 1961 docent geweest aan achtereenvolgens de University of Southern California en het Mills College. Van 1961 tot zijn pensionering in 1989 is hij Professor of Music geweest aan de Harvard University en heeft als componist, dirigent en coach van kamermuziek veel stimulans gegeven aan het muziekleven aldaar. Zijn eerste twee strijkkwartetten hebben de New York Critics' Circle Award gekregen, zijn eerste pianoconcert de Naumburg Award en zijn derde strijkkwartet de 1967 Pulitzer Prize. Voor zijn tachtigste verjaardag is door Music & Arts een dubbel-cd uitgebracht met historische opnames van Kirchners beste werken. De uitvoeringen zijn zeer de moeite waard. (SvdP)_meer