Waartoe is een kunstenaar geroepen: prestige of integriteit? Zeg het maar. De Franse arthouse film Tous le matins du monde (met onder andere vader en zoon Depardieu) toonde het eeuwige dilemma aan de hand van de gambisten Marin Marais en Sainte-Colombe. De opgedirkte Marais schitterde aan het Franse hof van Louis XIV. De knorrige Sainte-Colombe trok zich terug in zijn hutje in de tuin. Het boekje
… bij deze cd citeert zelfs uit de film. In haar toelichting vertelt gambist Florence Bolton overigens een iets genuanceerder verhaal, in het voordeel van Marais. Volgens Bolton stond Sainte-Colombe helemaal niet zo afwijzend tegenover Marais. De oude meester vreesde echter terecht dat zijn sterleerling hem ging overtreffen, vandaar dat hij hem de deur wees. Met als gevolg dat Marais onder het hutje van Sainte-Colombe kroop, om zo de geheimen van de oudere meester af te luisteren. Sainte-Colombe was hoe dan ook een ongrijpbare figuur. Eigenlijk weten we niet zoveel over hem. Misschien gaf Marais wel het mooiste portret van hem, in zijn Tombeau pour M. de Ste Colombe (track 5). De cd bevat ook Sainte-Colombe’s Tombeau Les Regrets, met Les Pleurs als gevoelige tranentrekker. (HJ)meer