11 mei is het Internationale Dag van de Trekvogel, een initiatief van de Verenigde Naties om de aandacht te vestigen op het behoud van hun habitat. Bij trekvogels bestaat dat leefgebied uit twee verschillende plekken. Zij verlaten hun broedplaats om op een warmere plek te overwinteren. Talloze vogelsoorten ondernemen deze reis, vaak van het noordelijk naar het zuidelijk halfrond. Muziekweb trekt er ook op uit en vogelde uit welke artiesten zich lieten inspireren door trekvogels en hun jaarlijks terugkerende migratie.
Veel mensen dromen ervan om te kunnen vliegen. Nelly Furtado zong het ooit: ‘I don’t know where my soul is, I don’t know where my home is.’ Maar zij voelde zich wel zo vrij als een vogel. Steven Wilson kan wel wat van die vrijheid gebruiken. In het volgende nummer van Porcupine Tree zit hij opgesloten in zijn eigen omgeving. Enkel de aanblik van zwaluwen die om de zon heen dansen lijken hem voor even uit zijn benauwende situatie te kunnen halen.
Porcupine Tree – And The Swallows Dance Above The Sun
De Belgische band Goose vernoemde zichzelf naar een trekvogel, de gans welteverstaan. Hun tweede album Synrise, sterk doorwrongen van jaren 70 en 80 synthesizers, opent met het titelnummer. De woordspeling op ‘sunrise’ maakt dat dit liedje – samen met de bandnaam – perfect binnen deze curiosa past. Trekvogels gebruiken onder meer rivieren, magnetische velden en sterren als de zon om te navigeren. Het pulserende geluid in dit nummer van de Gentenaren doet denken aan een voorbijtrekkende zwerm vogels, terwijl de fonkelende synths de zonsopgang nabootsen. De Canadese artieste Peaches neuriede de whoooo-ooooh-ooooohs in dit nummer.
Goose – Synrise
De Britse rockgroep Camel bracht in 1975 hun derde album The Snow Goose uit. Dit instrumentale progrock album gaat over Paul Rhayader en het meisje Fritha, die tijdens de Twee Wereldoorlog een gewonde sneeuwgans vinden en deze oplappen. Als Rhayader zelf naar het front gaat, vliegt de sneeuwgans met hem mee. Rhayader komt om het leven. Als de sneeuwgans terugvliegt naar Fritha, weet zij dat Rhayaders ziel naar de hemel is gegaan. De titel van het nummer krijgt zo een dubbele betekenis.
Camel – Migration
De Duitse schrijver Wilhelm Hauff schreef in 1826 het sprookje Die Geschichte von Kalif Storch (‘Kalief Ooievaar’), een verhaal over een kalief en zijn grootvizier die in ooievaars veranderen en vervolgens niet meer kunnen terugkeren naar hun menselijke vorm. Het Duitse techno duo Modeselektor maakte hier een beukend techno nummer over, waar eigenlijk niets sprookjesachtig aan is. In 1822 werd – overigens ook in Duitsland – een ooievaar gevonden met een Afrikaanse speer in zijn nek. Deze ‘Pfeilstorch’ was het eerste bewijs dat ooievaars een lange migratie-route ondergaan.
Kalif Storch - Modeselektor
(JvQ)